رضوان صادقی؛ مدرس حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به مناسبت ایام فاطمیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا
حضرت زهرا(س) بنابر ضرورت وارد عرصه اجتماعی شدند، با بیان اینکه ورود حضرت زهرا(س) به عرصه اجتماعی بنابر ضرورت و آگاهانه بوده است، گفت: حتی گریهکردن بانو در وفات پیامبر(ص) صرفا به خاطر غم از دست دادن پدر نبود بلکه برای بیدارکردن و هوشیاری جماعتی بود که بعد از مدت کوتاهی غدیر و ولایت را فراموش کرده بودند. حتی وصیت ایشان برای دفن مخفیانه نوعی مشی سیاسی آگاهانه و اعتراض به کسانی بود که خلافت را غصب کردند.
صادقی افزود: باید بگوییم متاسفانه امروز دختران و زنان ما از جایگاه واقعی خود فاصله گرفتهاند و یکی از مهمترین مشکلات این است که ما الگوهای قرآنی درخشانی چون حضرت زهرا(س)، حضرت مریم و آسیه را داریم ولی شخصیت این بزرگواران به خوبی برای زنان جامعه تبیین نشده است و شاید جای معرفی این بانوان در کتب درسی اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه خالی باشد.
مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه بر اثر تبلیغ دشمن و هجوم فرهنگی آسیب دیده است، گفت: دشمنان حجاب و حیا را نشانه رفتهاند طبیعتا باید برنامههای متناسب با این هجمه فرهنگی تدبیر شود تا بتوانیم با آگاهیبخشی به زنان این روند را تغییر دهیم.
وی در مورد حضور زنان در پستهای بالا در کشور، تصریح کرد: در این زمینه دیدگاههای مختلفی وجود دارد؛ برخی بر این مسئله تاکید دارند که وظیفه زنان عمدتا معطوف به خانواده و همسرداری و تربیت فرزند است و لزومی ندارد که زن بخواهد وارد کارهای دشوار در سطح بالای مدیریتی شود ولی برخی هم معتقدند که یکسری از زنان قابلیتهای ویژهای دارند و علاوه بر وظایف خانه میتوانند از پس مسئولیتهای دشوار برآیند و در برخی سمتهای دولتی از مردان موفقتر باشند.
صادقی با بیان اینکه دیدگاههای مختلفی درباره حضوز زن در جامعه وجود دارد لذا مسئله نسبی است، اظهار کرد: عمدتا چنین زنانی اندک هستند که میتوانند از مردان هم بهتر عمل کنند لذا استفاده از ظرفیت آنان به نفع جامعه است؛ در دوره دفاع مقدس هم شاهد این مسئله بودیم که برخی زنان در جبهه حضور مییافتند و به خوبی در کارهایی چون امدادرسانی و .. موفق بودند.
مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا حضور اجتماعی سیاسی برای زنان محدودیت است، تصریح کرد: ابتدا باید تعریف درستی از محدودیت داشته باشیم زیرا اگر تعریف درستی از محدودیت داشته باشیم مسئلهای عقلی است؛ در یکسری آیات و روایات حد و مرز زنان در مسائل مختلف از جمله پوشش، روابط با نامحرم و ... بیان شده است. این محدودیتها برای حفظ مقام زن است. این محدودیت به زن آرامش میدهد و به نفع اوست بنابراین نه هر محدودیتی را باید به این بهانه به زنان اعمال کنیم و نه به بهانه حضور اجتماعی و سیاسی هر نوع محدودیت مورد تایید شرع و عقل را زیر سؤال ببریم.
انتهای پیام